131011 Column Marco Goertz: De onbalans in ondernemend Nederland; 13-10-2011

Marco Goertz (1964) licht de onbalans in ondernemend nederland toe en betoogt voor helder en transparant leiderschap waarbij verantwoording wordt afgelegd voor keuzes.

De onbalans in ondernemend Nederland;

Steeds meer organisaties verkeren in zwaar weer en hebben moeite om hun schepen op koers te houden en beleven daarbij de enorme kracht van onbalans. Of het nu gaat over de banken, grote industrieën of het MKB, overal wordt in deze tijden een  onbalans ervaren als ware het een boos wezen, dat wild om zich heen slaat, uit alle kasten en laden tevoorschijn komt en flink op het onderbewuste inhakt en onze werklust en nachtrust verstoord. Het beukt op deuren en ramen wat zorgt voor angst en onzekerheid waardoor wij openingen in onze organisaties  vervolgens hermetisch afsluiten  met de hoop om aan de kracht van onbalans te kunnen ontsnappen.



Onbalans is van alle dag en komt in iedere organisatie op elk niveau voor. Het kent vele vormen en gradaties en waarschuwt ons tijdig voor instabiliteit wat wordt gekenmerkt door een emotionele beleving.  Of het nu gaat om gebrekkige communicatie,  slecht leiderschap, verspillen van grondstoffen, terugloop van de verkoopresultaten, stagneren van innovatie of gebrek aan strategie, onbalans heeft in iedere situatie duidelijke waarschuwingen afgegeven. Denk hierbij aan onzekerheid, frustratie, verbazing, angst onzekerheid enz. enz.

Door deze waarschuwingen stelt onbalans ons in de gelegenheid om verantwoord te reageren om erger te voorkomen en tegelijkertijd te leren van de lessen uit het verleden. Je zou dus verwachten dat iedere organisatie bewust ruimte en tijd creëert voor onbalans en dat het met open armen en veel enthousiasme wordt onthaald als het “op bezoek komt”. Helaas blijkt in de praktijk het tegendeel en ontwikkelt instabiliteit zicht juist met een enorm rap tempo tot een destructieve alleseter die wij op het hoogtepunt “crisis” noemen.  Zou dit betekenen dat de huidige crisis een duidelijk en krachtig voorbeeld is van het negeren van onbalans waardoor uiteindelijk ondernemend Nederland in gevaar komt? 

Iedere organisatie, groot of klein heeft regelmatig te maken met een interne crisis en daarbij lukt het met regelmaat  om deze intern op te lossen en voor de buitenwereld weg te poetsen. Als je  de geschiedenis van zo´n interne crisis beschouwd,  blijkt in bijna alle gevallen (natuurrampen uitgezonderd) de oorzaak te liggen bij menselijk falen, waarbij het negeren van onbalans in hoge mate een veroorzaker vormt.

Bij het begrip  menselijk falen  maak ik onderscheid tussen falen op het gebied van de intellectuele en de sociaal- emotionele intelligentie en het negeren van onbalans op beide gebieden. De kwetsbaarste categorie ondernemingen, negeren onbalans vanuit angst en onzekerheid, maar kunnen in veel gevallen nog op tijd wakker geschud worden om een crisis te voorkomen. Deze ondernemingen herkennen en erkennen uiteindelijk oprecht hun tekortkomingen en zijn zelfs kinderlijk blij als ze onbalans weer durven toe te laten. De meest destructieve en gevaarlijke ondernemingen zijn die ondernemingen waarbij onbalans bewust
en strategisch wordt genegeerd door mensen op sleutelposities, die zelfs angst en onzekerheid creëren onder het personeel om zo controle en macht te behouden over hun persoonlijke belangen en doelstellingen. Deze categorie herken je aan een aantal specifieke eigenschappen zoals: winnen door anderen te laten verliezen, zelf geen verantwoordelijkheden nemen, als eerste in de sloep springen als het schip dreigt te zinken, schepen bewust laten zinken om met het verzekeringsgeld  een nog groter schip te kunnen kopen en vooral niet te vergeten, een absoluut en bijna onherstelbaar gebrek aan emotionele intelligentie.

Alles is er nog niet over bekend, maar een mogelijk voorbeeld hiervan vormt  de situatie bij het COA (centraal orgaan opvang asielzoekers). Immers, we hebben daar  kennelijk te maken  met een leider (Albayrak) die heilige huisjes omver probeert  te werpen in het belang van mens en maatschappij, of een modelvoorbeeld van een leider die iets te enthousiast en te snel haar (onze) boot wilde laten zinken. En vervolgens  net iets te naïef was om te begrijpen dat je een reddingsboot (dikke Mercedes) nooit te water moet laten (op de parkeerplaats moet zetten) in het zicht van de aankomende drenkelingen.

Met deze korte noot lever ik graag mijn bijdrage aan het wakker schudden van ondernemend Nederland  met als doel om de factor onbalans in ere te herstellen en empirisch materiaal te verzamelen van leiders die dit bewust en strategisch tegenwerken met eigenbelang als hoogst persoonlijke doelstelling. 

Marco Goertz

Columns op deze site worden onder eigen titel geschreven en hoeven niet overeen te komen met de visie van deze site.












  E-mailadres: Wachtwoord:  
Inloggen  
Wachtwoord vergeten?


Klik hier om profielen van politici te bekijken

  E-mailadres:  
Nieuwsbrief
     

Socialmedia




Wekelijks organiseert Stichting Burger met de initiatieven “Café Politiek” en “Radio Politiek” bijeenkomsten en uitzendingen in Nederland waarmee we jou interesseren en informeren over wat “de burger” raakt en hoe “de politiek” daar over denkt.

 

Draag je ook graag je digitale hoeksteentje bij en overweeg je je actief in te zetten? Zonder partij te hoeven kiezen kom je bij ons snel in contact met gelijkgestemden of volstrekt andersdenkenden en verrijk je je eigen gedachtengoed en dat van anderen.

Voor onze initiatieven in diverse steden in Nederland zoeken wij debatleiders, redactieleden, geluids- en montagetechnici en stagiaires die onze interessante content helpen voorbereiden, opnemen en monteren. Wil jij deel uitmaken van een enthousiaste en initiatiefrijke organisatie? Kom dan eens langs op één van onze Café Politiek bijeenkomsten, beluister onze discussie via RadioPolitiek.NL on air of neem direct contact met ons op per e-mail.


Bij “Café Politiek”, staan burgers en politiek centraal staan en daar komen beide groepen met elkaar in contact in diverse locaties in Nederland. Zo kunnen we vooraf onderwerpen bespreekbaar maken op deze webiste en "Live" in gesprek gaan. 

Laatste nieuws

- 010513 Eerste Hulp bij Sociale Media webinar
- Zeven nieuwe partijen bij verkiezingen op 12 september
- Voorgaande verkiezingen: 020310 PvdA grote winnaar scholierenverkiezingen
- 010512 Vacature zomerstagiair

>> Nieuwsoverzicht


Lid worden?

Lid worden is eenvoudig en verplicht tot bijna niets, mits je fatsoensnormen respecteert. Onder "Lid worden" vul je in 1 ogenblik je gegevens in waarna je de login gegevens op je persoonlijke emailadres ontvangt. Vervolgens kun je aan de slag en neem je contact op met andere leden, leg je contact met politici of breng je een stem uit. 

Veel succes met jouw digitale hoeksteen!

Hyves Linkedin Flickr Twitter Facebook