030811 Column: Waarom blijft succes na crisis uit ? 03-08-2011
Fundamentele veranderingen generen bedreigingen, maar ook kansen. Om de bedreigingen te minimaliseren en van de nieuwe kansen gebruik te kunnen maken, moeten de zaken vanuit een nieuwe conceptie worden aangepakt. De essentie van die nieuwe aanpak is een aansprekend perspectief op basis van een SWOT - analyse van Nederland in de context van een globaliserende wereld en een Verenigd Europa in de 21ste eeuw.

Wat moeten we doen om de toekomst zeker te stellen?
Leerzaam is in dit verband de omslag die de Sovjet- Unie moest maken toen het communistisch systeem in elkaar stortte.  Grote problemen waren het gevolg. Om te voorkomen dat wij iets dergelijks meemaken, moeten we bereid zijn tijdig en op een geheel nieuwe manier naar de ontwikkelingen te kijken. Slagvaardig en vrij van vooringenomen standpunten zullen overheid en bedrijfsleven tot handelen moeten overgaan. Dus niet de symptomen bevechten maar wezenlijke vernieuwingen en veranderingen  doorvoeren. Wij moeten niet alleen onze wijze van denken, doen en handelen vernieuwen, maar ook de producten die wij maken, en de diensten die we aanbieden. Alles moet afgestemd zijn op de nieuwe kansen die de 21ste eeuw ons biedt.

Innoveren is de beste katalysator voor een goede economische, financiële en strategische positie van de onderneming. Zo genereert innovatie hogere omzet, door andere en meer exportmogelijkheden. Bovendien verkrijgt een innoverend bedrijf meer macht en aanzien (zie Apple). En door innoverende producten te ontwikkelen concurreert men op kwaliteit in plaats van op lagere kosten. De Nederlandse economische structuur met hoge loonkosten is beter geschikt om dit type concurrentie aan te gaan. Daarom moet er een beleid tot stand komen dat innovatie sterk stimuleert en katalyseert. Ondanks alle benoemde commissies en goede voornemens is daar nog bar weinig van terecht gekomen.

In de bedrijven moet de CEO meer een dirigent dan een commandant zijn. De CEO heeft bij innoverende activiteiten meer te maken met zelfstandige denkende en werkende medewerkers en partners. Die moeten worden gestimuleerd gedirigeerd en aan de zelfde partituur worden gehouden, zonder ze te beperken of te belemmeren in hun werk en creativiteit. Ook is het belangrijk dat de CEO in open verbinding staat met alle groepen in en rondom het bedrijf, met klanten net zo goed als met medewerkers. Hij moet er voor zorgen dat er geen “filters”zijn, die verhinderen dat hij als CEO weet wat er speelt. Voor de juiste strategie en beleidsbeslissingen moet de CEO en zijn managers (door innovatieve digitale functionaliteiten mogelijk geworden) realtime over de juiste interne en vooral ook externe informatie kunnen beschikken.


Riens Meijer, veranderingseconoom

Columns op deze site worden onder eigen titel geschreven en hoeven niet overeen te komen met de visie van deze site.











  E-mailadres: Wachtwoord:  
Inloggen  
Wachtwoord vergeten?


Klik hier om profielen van politici te bekijken

  E-mailadres:  
Nieuwsbrief
     

Socialmedia




Wekelijks organiseert Stichting Burger met de initiatieven “Café Politiek” en “Radio Politiek” bijeenkomsten en uitzendingen in Nederland waarmee we jou interesseren en informeren over wat “de burger” raakt en hoe “de politiek” daar over denkt.

 

Draag je ook graag je digitale hoeksteentje bij en overweeg je je actief in te zetten? Zonder partij te hoeven kiezen kom je bij ons snel in contact met gelijkgestemden of volstrekt andersdenkenden en verrijk je je eigen gedachtengoed en dat van anderen.

Voor onze initiatieven in diverse steden in Nederland zoeken wij debatleiders, redactieleden, geluids- en montagetechnici en stagiaires die onze interessante content helpen voorbereiden, opnemen en monteren. Wil jij deel uitmaken van een enthousiaste en initiatiefrijke organisatie? Kom dan eens langs op één van onze Café Politiek bijeenkomsten, beluister onze discussie via RadioPolitiek.NL on air of neem direct contact met ons op per e-mail.


Bij “Café Politiek”, staan burgers en politiek centraal staan en daar komen beide groepen met elkaar in contact in diverse locaties in Nederland. Zo kunnen we vooraf onderwerpen bespreekbaar maken op deze webiste en "Live" in gesprek gaan. 

Laatste nieuws

- 010513 Eerste Hulp bij Sociale Media webinar
- Zeven nieuwe partijen bij verkiezingen op 12 september
- Voorgaande verkiezingen: 020310 PvdA grote winnaar scholierenverkiezingen
- 010512 Vacature zomerstagiair

>> Nieuwsoverzicht


Lid worden?

Lid worden is eenvoudig en verplicht tot bijna niets, mits je fatsoensnormen respecteert. Onder "Lid worden" vul je in 1 ogenblik je gegevens in waarna je de login gegevens op je persoonlijke emailadres ontvangt. Vervolgens kun je aan de slag en neem je contact op met andere leden, leg je contact met politici of breng je een stem uit. 

Veel succes met jouw digitale hoeksteen!

Hyves Linkedin Flickr Twitter Facebook